25 Ocak 2016 Pazartesi

Swift ile iOS - Ders 3 - Swift Sabitler Ve Değişkenler

3 Dersimize hoş geldiniz.
Bu dersimizde Swift yazılım diline giriş yapacağız.

Sizden istediğimiz anlamadığınız yer olduğunda yorum kısımından bize ulaşmanız.
Bu şekilde daha iyi öğreneceğinize inanıyorum.

Yazılım dilleri dipsiz kuyudur yani sonu yoktur bu yüzden en iyi şekilde öğrenmek istiyorsanız "bunu ya da şunu nasıl yaparım" diye bize ulaşabilirsiniz.
Bu durumlardan herkesin yararlanabilmesi için yorum kısımından herkese açık bir şekilde bize sorunuzu sormanızın herkes için yararlı olacağını emin bir şekilde söyleyebilirim.

Şimdi dersimize başlayabiliriz.

2. derste gösterdiğimiz şekilde Playground projemizi oluşturuyoruz.

Şimdi birkaç satır kod yazıp bu yazdığımız kodu açıklayalım.

Kodu açıklamadan önce pencerenin sol altında bulunan yandaki simgeye tıklayarak konsolu açalım.

Print komutuyla konsola istediğimizi yazdırabiliriz.

Şimdi yazdığımız kodu açıklayalım.

1. ve 2. satırda "//" komutuyla yazdığımız yazıları program görmez sadece siz görebilirsiniz buna yorum satırı diyoruz.

1. ve 2. satırlardaki "//" komutu sadece bulunduğu satırı yorum satırı yapar fakat birden fazla satırı yorum satırına çevirmek istediğinizde işte o zaman 4, 5 ve 6. satırdaki gibi çoklu yorum satırından yardım alırız bunun için yorum satırını başlattığımız yere "/*" komutunu, bitirdiğimiz satıra da "*/" komutunu koyarız. Bu şekilde bu iki komutun arasında kalan alan yorum satırı olur.

İlk başta, yorum satırı gereksiz gibi gelebilir ama gerçekten çok işe yarıyor örneğin çok uzun bir kod yazdığınızda nerede yazdığınız kodun ne işe yaradığını not alabilirsiniz ve daha sonra incelerken işinizi büyük miktarda kolaylaştırmış olursunuz.

8. satırda var komutu ile bir değişken tanımlıyoruz. Tanımladığımız değişkenin adı bu örnekte sayı bu değişkene atadığımız değer ise 2 'ye eşit. Bu işlemi şöyle özetleyebiliriz. Sayı kişisi aynaya baktığında 2 kişisini görüyor.

Diğer yazılım dillerinde bu gibi tanımlama işlemleri daha farklı oluyordu. Tanımladığınız değerin ne olduğunu derleyicimize söylememiz gerekiyordu. Mesela sayı değişken adına 2 değerini verdik eğer diğer yazılım dillerinde olsaydı bunu derleyiciye 2 değerinin tamsayı olduğunu söylememiz gerekirdi ama Swift yazılım dili bunu bizim için yapıyor.

9. satırda da değişkenin adı farklısayı ve bu değişkene atadığımız değer ise 5 'ye eşit.

Fakat burada bir farklılık fark etmişinizdir bu sefer var komutu ile değil let komutu ile değişken atanmış işte bu durumda değişkenimiz artık değişken değil sabit. Var komutu ile tanımladığımız değerleri yazdığımız kodun ileriki zamanlarında ( 17. satırdaki gibi. ) değiştire biliyorduk. Ama let komutu ile tanımladığımız sabitleri değiştiremeyiz.

Aynı sayı tanımlamak gibi yazıda tanımlaya biliyoruz burada da yazmak istediğimiz yazıyı tırnaklar arasına alıyoruz. Örneğin 11. satırdaki gibi.

Eminim ki şu anda kafanız karıştı peki ya yazacağım yazıda tırnak kullanmak istersem ne olacak gibi.
Çok basit yazınızın içerisinde kullandığınız tırnak işaretinin başına  " \ " sembolü koyarsanız sorun ortadan kalkacaktır. Aynı 13. satırdaki gibi
Bu kodun çıktısı şu şekilde olur : Ben " APP iOS X " diye bağırdım.

Şimdi ise print komutuna bakalım. Print komutu konsola birşeyeler yazdırmamıza yarıyor. 
Print komutunun kullanımı aslında oldukça basit. 15 , 19 ve 21. satırlardaki gibi print yazıyorsunuz ve parantez içerisinde konsola yazdırmak istediğinizi yazıyorsunuz eğer yazıysa tırnaklar içerisinde yazı değilse direk parantezin içine yazıyorsunuz.

Kısacası şu şekilde : print(Konsola yazdırmak istediğiniz şeyi buraya yazınız.)

Evet 3. dersimiz bu kadardı umarım yararlı olmuştur. Aklınıza takılan bir şey olursa yorum yaparak sorabilirsiniz. En kısa sürede sorunuza cevap vereceğim.


Share this

2 Responses to "Swift ile iOS - Ders 3 - Swift Sabitler Ve Değişkenler"

  1. Bence güzel gidiyor. Tebrik ederim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederiz.
      Desteklerinizi bekliyoruz.

      Sil